Vejen til et sundere liv

Få et sundere og bedre liv med FitPilot. Eksperter hjælper dig til en sundere livsstil med råd om sundere alternativer, der påvirker både din krop og sjæl positivt. På denne måde kan du blive klogere på kost og motion.

Sunde måltider for hele familien

Sundhed handler både om det indre og det ydre. Naturligvis forbinder mange sundhed med BMI, fedtprocenter og mange andre tal og målinger. Der er dog meget andet der ligger bag. Blandt andet hvordan du mentalt har det. Mental sundhed er altafgørende for at have overskud i hverdagens travlhed og stress. Det påvirker menneskerne omkring dig, og dit humør kan have stor indflydelse på eksempelvis din familie. Dog kan motion og sund kost ofte forbindes med et stærkere mentalt helbred, da motion ofte medfører større overskud og bedre søvnvaner. 

Kost er altafgørende for en sund livsstil. Det er uden tvivl bedst at spise varieret. Der findes et hav af forskellige kure og diæter. Det er dog forskelligt hvad der fungerer bedst fra person til person, og det er vigtigt ikke at sætte for store krav fra starten, hvis de alligevel ikke kan overholdes. I begyndelsen har man brug for succes og ikke gentagende fiaskoer. Det handler i høj grad også om at gøre kosten og måltiderne interessante. Hvis du ønsker at ændre hele din families kostvaner, skal maden være spændende for de yngste, hvis ændringen ikke skal falde til jorden med det samme.

Motion i en presset hverdag

Starten på en livsstilsændring er altid den sværeste fase. Når først du er godt i gang med dit forløb og har fået dannet nogle vaner, vil du mærke, at hverdagen sagtens kan hænge sammen. Der kan uden tvivl blive plads til daglig motion udover arbejde og familietid. Det handler naturligvis også om prioriteringer, men hvis du står tidligere op, dropper ligegyldig tid foran skærmen eller fjernsynet, vil du opleve at have tid til at dyrke motion. Derudover oplever mange at motion medfører en bedre søvn, som netop danner overskuddet, der gør det lettere at stå op om morgenen til en rask gåtur eller kort løbetur i nabolaget. Det er ikke nødvendigvis det helt store, der skal til. Det vigtigste er, at du bevæger dig dagligt. For mange fungerer det godt at starte dagen ud med motion. Det danner et godt fundament, og det er ikke smart at dyrke motion kort inden man skal sove, hvilket er en begrænsning fra at dyrke motion om aftenen.