Sådan indretter du den perfekte butik

Hvordan optimerer man egentlig sin butiksindretning? Først og fremmest er det vigtigt at identificere sin målgruppe. Hvem kommer i butikken, hvorfor kommer de og hvordan kan man byde dem velkommen? Unge har en tendens til at søge mod butikker der har et specielt og genkendeligt varemærke. Det kan derfor være en fordel at skille sig en smule ud! Start med at gøre op hvilken historie butikken skal fortælle, og sørg derefter for at stilen er gennemført. Er det den minimalistiske og moderne stilart der har trukket vinderkortet? I så fald kan det betale sig, at finde store og simple møbler og reoler, og derefter supplere med afdæmpet dekoration, og eventuelt statement pieces i form af lamper, malerier eller spejle. 

Butiksinventar efter målgruppen

En vigtig faktor når man vælger sit butiksinventar, er at finde det der skiller sig ud. Selvom der findes mange måder at skaffe kunder på, er statement pieces noget af det der oftest tiltrækker mest opmærksomhed. Et statement piece er et spændende, attraktivt og iøjnefaldende stykke tøj, møbel eller udsmykning, som fanger kundens nysgerrighed. Det er også det første kunden ser, når han eller hun træder ind i butikken. Er målgruppen for produkterne i butikken unge? Abstrakt kunst på minimalistiske vægge, eller baggrundsmusik der er populært blandt unge i dag, er særligt elementer der drager unge til butikken. Derudover kan være smart, at udstille tøjet eller produkterne på en overskuelig og præsentabel måde. Prøv eventuelt at finde møbler, reoler og hylder der ikke tager opmærksomheden fra de produkter der skal sælges. Det kan for eksempel være stålreoler med god plads, hvor det er muligt at opbevare ekstra udgaver af de produkter der er udstillet. 

Den rigtige stilart

Det sværeste ved at indrette sin butik kan være at finde den rigtige stilart, og samtidig holde butikken moderne. Inspiration til forskellige stilarter inden for indretning, kan findes på den populære visuelle søgemaskine ‘’Pinterest’’. Her kan man søge sig frem til hvordan man indretter minimalistisk, eller opdage andre måder at indrette på. En anden måde at indrette på, kan være gennem brug af interaktive elementer. En interaktiv butik inviterer kunden til at bruge tekniske værktøjer i forbindelse med deres indkøb. Man kan eksempelvis installere touchskærme i butikken eller have QR stregkoder på produkterne, så kunderne kan scanne dem fra deres egen smartphone. På den måde gør man shopping oplevelsen nemmere og mere spændende for kunden. 

Gør brug af pladsen

Det er naturligvis vigtigt, at butikken udstråler succes og overskud, men det er også essentielt at kunden får oplevelsen af at føle sig hjemme og betydningsfuld. For at opnå dette, kan man placere store panorama spejle i butikken, akkurat der hvor det virker mest naturligt. På den måde kan kunden bruge spejlet, og på samme tid giver det den effekt at rummet virker større. Er det minimalistiske et gennemgående træk i butikken, kan man forstærke det ved at bruge glasskillevægge. Med glasskillevægge og god belysning kan man udstille aktuelle nyheder på en stilren og spændende måde. Derudover inviterer man også kunden længere ind i butikken.